Language Policies and Language Teaching

Approaches to the "Center for foreign languages" program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur8a2

Abstract

The Uruguayan State has always considered the teaching of modern languages in secondary education beneficial. French, English and Italian were the languages that traditionally integrated the different cur-ricula. Portuguese, for political-linguistic reasons, was never included. In 1995, English was established as the only foreign language of compulsory education in public and private secondary education. In 1996, the Centre for Foreign Languages (CLE) Programme was set up to offer optional and extra-cur-ricular courses in French, Italian and Portuguese to students from the public education. Later, German, and Uruguayan Sign Language were added. The objective of the paper is to present an investigation carried out on the CLE Programmme. To begin, some of the measures taken by the State in relation to the teaching of foreign languages in the nineteenth, twentieth and twenty-first centuries are briefly de-veloped. Then, the basis of the creation of the Programme, its characteristics and its evolution in statis-tical terms are analyzed. The research shows that the total number of students in the Programme has never reached 10% of the public it is aimed at, and that, between 2002 and 2015, that number has steadily declined. It is also noticed that, although Portuguese is the language with the highest number of pupils, followed by Italian, French and German, the limited information available makes it necessary to relativ-ise the conclusions. Finally, the research raises new questions: on the one hand, regarding the coherence between the state discourse and the reality of the CLE Programme and, on the other, about the causes of the limited information available about it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Leticia Andregnette Roscigno, Máster en Formación de Profesores de Español como Lengua Extranjera

Degree in Linguistics from the University of the Republic, researcher in the field of Linguistics, Language Policies and Language Teaching. Doctor in Law and Social Sciences from the University of the Republic, Faculty of Law, and diploma in Educational Management from the National Technological University, Buenos Aires Regional Faculty -E-Learning Center

References

Araujo, O. (1906). Historia de la escuela uruguaya. Tomo II. Montevideo: Dornaleche y Reyes Editores.

Administración Nacional de Educación Pública (2008a). Documentos de la Comisión de Polí-ticas Lingüísticas en la Educación Pública (2006-2007). Disponible en: <http://www.anep.edu.uy/plinguisticas/phocadownload/documentos/comisionpoliti-caslinguisticaseducacion%20publica.pdf> [Consultado el 23 de noviembre de 2015]

Administración Nacional de Educación Pública (2008b). Historia de Educación Secundaria 1935-2008. Montevideo: Tarma.

Administración Nacional de Educación Pública (2012). Rendición de cuentas 2011. Disponible en: <http://www.anep.edu.uy/anep/phocadownload/Presupuestosyrendicio-nes/RCBEP-2011/RCBEP-2011.pdf> [Consultado el 30 de noviembre de 2015]

Administración Nacional de Educación Pública (2013). Rendición de cuentas 2012 [pdf]. Dis-ponible en: <http://www.anep.edu.uy/anep/phocadownload/Presupuestosyrendicio-nes/RCBEP-2012/RCBEP-2012.pdf > [Consultado el 30 de noviembre de 2015]

Administración Nacional de Educación Pública (2014). Relevamiento de Programas Centrales y de los Consejos Desconcentrados [pdf]. Disponible en:<http://www.anep.edu.uy/anep/phocadownload/dspe/Oferta%20educativa_Progra-mas_Proyectos2014.pdf> [Consultado el 2 de marzo de 2016]

Administración Nacional de Educación Pública (2015a). Proyectos 2015. Certificación interna-cional en lengua francesa para estudiantes egresados del programa CLE [pdf]. Dispo-nible en: <https://www.ces.edu.uy/ces/images/stories/2015/junio/Proyectos_2015_-_PCLE-1.pdf> [Consultado el 7 de febrero de 2016]

Administración Nacional de Educación Pública (2015b). Proyecto de presupuesto. Período 2015-2019. Exposición de motivos, 1 [pdf]. Disponible en: <http://www.anep.edu.uy/anep/phocadownload/Presupuestosyrendiciones/Proyec-todePresupuesto_Periodo_2015-2019/Tomo%201%20-%20Expo-sici%C3%B3n%20de%20Motivos%20ANEP.pdf> [Consultado el 30 de noviembre de 2015]

Administración Nacional de Educación Pública (2015c). Relevamiento de Programas Centrales y de los Consejos Desconcentrados [pdf]. Disponible en: <http://pcentra-les.anep.edu.uy/phocadownload/2015/2015_Informe_Final_ch.pdf> [Consultado el 22 de diciembre de 2015]

Administración Nacional de Educación Pública (2016). Relevamiento de iniciativas de políti-cas y proyectos educativos –2016- [pdf]. Disponible en: <http://pcentra-les.anep.edu.uy/phocadownload/2016/Informe2016.pdf> [Consultado el 13 de setiem-bre de 2017]

Barrios, G. (1996). Planificación lingüística e integración regional: el Uruguay y la zona de frontera. En Menine Trindade, A. y Behares, L. (orgs.) Fronteiras, educaçaõ, integraçaõ. Santa Maria: Pallotti.
Barrios, G. (2011). El tratamiento de la diversidad lingüística en la educación uruguaya (2006-2008). Letras, 21 (42); p.15.

Barrios, G. (2013). Language diversity and national unity in the history of Uruguay. En Del Valle, J. (ed.) A Political History of Spanish: The Making of a Language. Nueva York: Cambridge University Press.

Barrios, G. (2015). Política lingüística y dictadura militar en Uruguay (1973-1985): los informes institucionales sobre la situación lingüística fronteriza. Estudios de Lingüística del Es-pañol, 36, p. 527. Disponible en <http://infoling.org/elies/36/elies36-20.pdf> [Consul-tado el 6 de febrero de 2016]

Behares, L. y Brovetto, C. (2009). Referencias al lenguaje en las leyes de educación de Uruguay Actas del IV Encontro Internacional de Pesquisadores de Políticas Linguísticas, (pp. 95-102). Santa María: UFSM-AUGM

Bertolotti, V. (2003). Uruguay. En Unión Latina, Relevamiento de la enseñanza de lenguas ro-mances en el cono sur. Montevideo: FHCE, Udelar.

Brovetto, C. (2010). Las políticas lingüísticas de la ANEP: balance y perspectivas. En Yarzábal, L. (coord.), Una transformación en marcha. Políticas instrumentadas por el CODICEN -2005-2009-. Montevideo: ANEP-CODICEN.

Bralich, J. (2013). Una historia de la educación uruguaya [recurso electrónico] [s.l.]:[s.n.]. Dis-ponible en: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Ubicación CD137.

Circular N° 3127 [6 de diciembre de 2012]. Consejo de Educación Secundaria. Disponible en: <http://www.ces.edu.uy/index.php/circulares11/5410-exp1293012-circular-no3127mlp>

Consejo de Educación Secundaria ([s.f.]a). Memoria CES. 2005-2010 [pdf]. Disponible en: <http://www.impo.com.uy/descargas/memoria_ces_web.pdf> [Consultado el 6 de fe-brero de 2016]

Consejo de Educación Secundaria ([s.f.]b). Programa ‘Centros de Lenguas Extranjeras – Pre-sentación-’ [pdf]. Disponible en: <https://www.ces.edu.uy/ces/images/sto-ries/CLE/presentacincle.pdf> [Consultado el 17 de noviembre de 2015]

Comisión de Políticas Lingüísticas en la Educación y Dirección de Investigación, Evaluación y Estadística ([s.f.]) Ampliación de la enseñanza de lenguas extranjeras. Propuesta inte-gral para la educación pública (2012-2013) [pdf]. Disponible en: <http://www.anep.edu.uy/plinguisticas/phocadownload/proyectos2013/proyec-tos%202012-13%20.pdf> [Consultado el 6 de febrero de 2016]

Consejo de Educación Secundaria (2016). Monitor Educativo Liceal. Principales resultados 2015 [pdf]. Disponible en: <http://www.anep.edu.uy/anep/phocadownload/Noti-cias_Doc/2016/principales%20resultadosces%20monitor%202015.pdf> [Consultado el 19 de agosto de 2017]

Consejo de Educación Secundaria (2017). Requisitos para inscripciones en los CLE. [pdf] Dis-ponible en: <https://www.ces.edu.uy/files/2017/news/Inscripciones_pag_Web.pdf> [Consultado el 19 de agosto de 2017]

Consejo de Educación Técnico Profesional ([s.f]) Informe Matrícula 2015. Programa Planea-miento Educativo 2015 [pdf]. Disponible en: <https://planeamientoeduca-tivo.utu.edu.uy/portal/images/Estadistica/Estadistica/Matricula/Informe-2015.pdf> [Consultado el 19 de agosto de 2017]

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2014). Informe Nacional sobre la Educación en Uruguay 2014. Montevideo: INEEd.

La Paz Barbarich, E. (2012). Imperialismo lingüístico: el caso del inglés en la educación secun-daria uruguaya (1941-2003). Lingüística, 27, p.168. Disponible en:
<http://www.scielo.edu.uy/pdf/ling/v27n1/v27n1a08.pdf> [Consultado el 6 de febrero de 2016]

Ley 18.437 - Ley General de Educación-. [Publicada en Diario Oficial el 16 enero de 2009]. Disponible en: <http://www.impo.com.uy/bases/leyes/18437-2008>

Nahum, B. (1994). Manual de historia del Uruguay (1830-1903). Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental

Mercado Común del Sur. (1991). Protocolo de Intenciones [pdf]. Disponible en: <http://repo-sitorio. educacion.gov.ar/dspace/bitstream/handle/123456789/66160/protocolo_in-tenciones.pdf?sequence=1> [Consultado7 de noviembre de 2016]

Ministerio de Educación y Cultura. Dirección de Educación (2013). Anuario Estadístico de Educación 2012, [CD-ROM]. Montevideo: Rojo.

Ministerio de Educación y Cultura. -Dirección de Educación. Área de investigación y estadís-tica- (2014). A 140 años de la Educación del pueblo: Aportes para la reflexión sobre la educación en Uruguay. Montevideo: MEC

Ministerio de Educación y Cultura. -Dirección de Educación- (2015). Anuario Estadístico de Educación 2014. Disponible en: <http://www.mec.gub.uy/innovapor-tal/v/11078/5/mecweb/publicaciones_?3colid=927> [Consultado el 6 de febrero de 2016].

Moreno, A. (2012). Proyecto definitivo de Institucionalización del Programa de Centro de Len-guas Extranjeras [pdf]. Disponible en: <http://www.ces.edu.uy/ces/images/comunica-ciones/Institucionalizacin_PCLE.pdf> [Consultado el 23 de noviembre de 2015].

Oroño, M. (2011). La escuela pública uruguaya y el idioma nacional en dos períodos históricos: fines del siglo XIX y mediados del siglo XX. Letras, 42, p. 217. Disponible en:Revista de Educación Superior del Sur Global - RESUR No. 8 –julio – diciembre 2019 – ISSN 2393-6789 p. 22 - 44 <https://periodicos.ufsm.br/letras/article/viewFile/12182/7576> [Consultado
el 11 de agosto de 2016].

Oroño, M. (2012). La escuela y la lengua en la construcción discursiva de la identidad nacional: los libros de lectura usados en la escuela uruguaya en el último cuarto del siglo XIX. En Masello, L. (dir.) Lenguas en la región. Enseñanza e investigación para la integración desde la universidad (pp. 77-95). Montevideo: FHCE, Udelar.

Oroño, M. (2016). La escuela en la construcción de las fronteras culturales y lingüísticas en el Uruguay de fines del siglo XIX. Páginas de Educación, 9(1), p.146. Disponible en: <http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v9n1/v9n1a06.pdf> [Consultado el 11 de agosto de 2016].

Published

2019-12-24

How to Cite

Andregnette Roscigno, A. L. (2019). Language Policies and Language Teaching: Approaches to the "Center for foreign languages" program. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (8), 22–44. https://doi.org/10.25087/resur8a2