Why do educational reforms fail in Mexico?

Authors

  • Ricardo Mimiaga Universidad Autónoma de Sinaloa

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur15a15

Keywords:

Decadence, Corruption, Impunity, Elite, Failure

Abstract

Why educational reforms fail in Mexico, I rely on the philosophical notion of the absurd, which Albert Camus expounded in his work, specifically in his book The Myth of Sisyphus, originally published in 1942, during World War II. In addition, I have borrowed some ideas expressed in the works of Friedrich Nietzsche and Franz Kafka. I also use the concept of social decadence. It is not new, several authors have analyzed it, it appears recurrently throughout the work of Jacques Barzun, Del amanecer a la decadencia, 500 años de vida cultural en Occidente (de 1500 a nuestros días), published in Mexico in 2005 by the Santillana publishing group. Likewise, Mexican researcher Daniel Ramos Sanchez resorts to this concept in his book Mexico: An Era of Social Decadence, where he approaches this subject according to the perspective of the Fernand Braudel Center of the State University of New York. This absurdity, so to speak, manifests itself in an inopportune manner in the constant and frequent political ramblings. It is present in ineptitude, understood as nonsensical government actions. Summary of some of the causes of failure: A voracious and corrupt political ruling class. Undoubtedly, the most corrupt in all of America. A National Union of Education Workers (SNTE), the largest in Latin America, and undoubtedly the most corrupt in all of America. A mediocre and corrupt bureaucracy of the educational system (SEP). A national government adrift, without statesmen, whose ruling elite remains in power changing party colors according to their interests. A people, whose majority survives in poverty and ignorance, receiving only crumbs to continue voting and keeping the ruling elite in power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Mimiaga, Universidad Autónoma de Sinaloa

Graduate in Law with a Master's Degree in History from the Universidad Autónoma de Sinaloa (UAS), founding director of the Parliamentary Research Institute of the Congress of the State of Sinaloa. Founding researcher of the Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales of the UAS

References

Acemoglu, Daron y James A. Robinson, Por qué fracasan los países, los orígenes del poder, la prosperidad y la pobreza, Tr. Marta García Madera, México, Paidós, 2013.

Antaki, Ikram, El pueblo que no quería crecer, Polibio de Arcadia, México, Editorial Planeta, 2012.

Barzun, Jacques, Del amanecer a la decadencia, 500 años de vida cultural en Occidente (de 1500 a nuestros días), México, Editorial Santillana, 2005.

Bauman, Zygmunt, Tiempos líquidos, vivir en una época de incertidumbre, Tr. Carmen Corral, México, Tusquets Editores, 2009.

Berman, Morris, El crepúsculo de la cultura americana, Tr. Eduardo Rabasa, Cuarta edición, México, Sexto Piso, 2011.

Chomsky, Noam, Estados fallidos, el abuso del poder y el ataque a la democracia, Tr. Gabriel Dols, Barcelona, Ediciones B, 2007.

Galeano, Eduardo, Patas arriba. La escuela del mundo al revés, segunda edición, México, Siglo XXI editores, 2015.

Guevara Niebla, Gilberto (Coord.), La regresión educativa, la hostilidad de la 4T contra la Ilustración, México, Grijalbo, 2021.

_____, “La reforma educativa: prejuicios y fantasmas”, en revista Nexos, núm. 464, agosto de 2016, pp. 29-38.

_____, Poder para el maestro, poder para la escuela, México, Editorial Cal y Arena, 2016.

_____, La catástrofe silenciosa, México, Fondo de Cultura Económica, 1993.

González Calero, Pedro, Política para bufones, una historia alternativa del poder y sus teóricos, México, Ariel, 2014.

Kaiser, Axel y Gloria Álvarez, El engaño populista, por qué se arruinan nuestros países y cómo rescatarlos, México, Ariel, 2016.

Mimiaga, Ricardo, “Algunos rasgos de la decadencia en el sistema democrático mexicano, (Las élites partidistas)”, XXXII Simposio de Historia y Antropología de Sonora, Estado y Política en México y América Latina, Hermosillo, Sonora, 21-24 de febrero de 2007.

Ornelas, Carlos (Coord.), Política educativa en América Latina: reformas, resistencia y persistencia, México, Siglo XXI editores, 2020.

_____, La contienda por la educación, globalización, neocorporativismo y democracia, México, Fondo de Cultura Económica, 2018.

Ramos Sánchez, J. Daniel, México: una era de decadencia social, México, Instituto de Estudios Legislativos de la LV Legislatura del Estado de México, 2005.

Rosas, Alejandro y Ricardo Cayuela Gally, El México que nos duele, crónica de un país sin rumbo, México, Editorial Planeta, 2011.

Reportes periodísticos

“‘El régimen mexicano está podrido’, dice AMLO en Nueva York”. La Jornada, 15 de octubre de 2014. En:http://www.jornada.unam.mx/ultimas/2014/10/15//201cel-regimen-mexicano-esta-podrido201d-dice-amlo-en-nueva-york-9527.html.

“Estado débil, instituciones precarias”, Carlos Ornelas, Excelsior, 2 de octubre de 2013.

“La teoría de la estupidez humana”, Francisco Báez Rodríguez, Uno, 26 de diciembre de 2017.

Published

2023-12-10

How to Cite

Mimiaga, R. (2023). Why do educational reforms fail in Mexico?. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (15), e2023n15a15. https://doi.org/10.25087/resur15a15