Between What is Urgent and What is Important in the face of the Return to the University Campus
DOI:
https://doi.org/10.25087/resur15a10Keywords:
Biosafety, Pedagogical-Didactic Strategies, Emotions, EducationAbstract
In view of the imminent return to on-site classes after two years of working from home, it is necessary to review the factors that the university community must take into account to ensure a safe return, because although it is true that the number of cases of infected people has decreased, the pandemic has not yet ended; this research aims to gather information to analyze the urgent and important factors that must be considered before the return to on-site classes in the educational community of the Universidad Veracruzana. The dimensions considered in the study are biosafety, facilities, pedagogical-didactic strategies and emotional aspects. A quantitative methodology with descriptive scope was applied; a survey applied through Google Forms was used for data collection, and data analysis was performed through descriptive statistics. The population under study were students of the Pedagogy Faculties of the Xalapa and Veracruz region of the Universidad Veracruzana, among the most outstanding findings is the interest of students to return to classroom classes, they claim to have knowledge of biosafety protocols although it is mentioned that their main source of information are social networks, which generates distrust about the quality of their knowledge; they do not know if the infrastructure and facilities have been evaluated to be able to apply the appropriate protocols; in relation to didactic strategies, they consider that they should be diversified for both classroom and hybrid work; they consider that attention to emotional factors is essential for a successful return.
Downloads
References
Acosta-Quiroz, J., e Iglesias-Osores, S. (2020). COVID-19: Desinformación en redes sociales. Revista del Cuerpo Médico Hospital Nacional Almanzor Aguinaga Asenjo, 13(2), 217-218. Recuperado de: https://n9.cl/tf8hi
Alférez, N. P. (2020). Las redes sociales y la COVID-19: herramientas para la infodemia. bie3: Boletín IEEE, (20), 831-853. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7772855
Bisquerra Alzina, R. (2011). Educación emocional. Padres y maestros. Recuperado de: https://n9.cl/fxc0n
Bisquerra Alzina, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista interuniversitaria de formación del profesorado. Recuperado de: https://n9.cl/bpc6dl
Bisquerra Alzina, R., & García, E. (2018). La educación emocional requiere formación del profesorado. Participación educativa. Recuperado de: https://n9.cl/87fvw
Camilloni, A. de, Davini, M., Eldelstein, G., Litwin, e., Souto, M., Barco, s. (2004). Corrientes didácticas contemporáneas. Argentina: Paidós. DÍAZ, Á. (1984). Didáctica y curriculum. México: Novomar.
Correa D, A., González L, I., Sepúlveda M, M., Burón K, V., & Salinas A, P. (2021). Debate sobre el retorno a clases presenciales en Pandemia. Andes pediátrica, (ahead), 0-0. Recuperado de: https://n9.cl/em6dc
De Cali, S. (2021). Protocolo y orientaciones de bioseguridad para la prevención del contagio por covid-19 en los colegios Comfandi. Recuperado de: https://n9.cl/cyl5r
Díaz, Á. (1984). Ensayos sobre la problemática curricular. México: Trillas.
Díaz, Á. (2009). El docente y los programas escolares Lo institucional y lo didáctico. México: Bonilla Artigas Editores.
Díaz, A. et. al (1995). La investigación en el campo del currículo 1982-1992. En Díaz Barriga A. (Coord.). Procesos curriculares, institucionales y organizacionales 5. (Col. La investigación educativa en las ochenta perspectivas para los noventa). México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A.C.
Edelstein, G. (2004). Un capítulo pendiente: el método en el debate didáctico contemporáneo en corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires, Argentina: Paidós Recuperado de: https://n9.cl/cyl5r
Fernández, M. O. G. (2021). La capacitación docente para una educación remota de emergencia por la pandemia de la COVID-19. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (19), 81-102. Recuperado de: https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/614
Giannini, S. (2020). Covid-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Revista Latinoamericana de Educación Comparada: RELEC, 11(17), 1-57. Recuperado de: https://n9.cl/estudio_unesco
Hernández, Rojas, G (2006). Miradas constructivistas en psicología de la educación. México: Paidós.
Hernández, Rojas. G (2002). Paradigmas en psicología de la educación. México: Paidós
Johnson, M. C., Saletti-Cuesta, L., y Tumas, N. (2020). Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del COVID-19 en Argentina. Ciência & Saúde coletiva, 25, 2447-2456. Recuperado de: https://n9.cl/3rwkj
Lineamiento general espacios públicos cerrados en COVID-19. Recuperado de: https://n9.cl/0h1fz
Montoya, S. L., Farran, X. C., & Català, M. C. (2016) Análisis De Herramientas Gratuitas Para El Diseño De Cuestionarios On-Line Analysis Of Free Tools For Designing Online Questionnaires. Recuperado de: https://n9.cl/rww99
Mora, M. C. G., Sandoval, Y. G., & Acosta, M. B. (2013). Estrategias pedagógicas y didácticas para el desarrollo de las inteligencias múltiples y el aprendizaje autónomo. Revista de investigaciones UNAD, 12(1), 101-128. Recuperado de: https://n9.cl/ctj9
Muñoz-Fernández, S. I., Molina-Valdespino, D., Ochoa-Palacios, R., Sánchez-Guerrero, O., & Esquivel-Acevedo, J. A. (2020). Estrés, respuestas emocionales, factores de riesgo, psicopatología y manejo del personal de salud durante la pandemia por COVID-19. Acta Pediátrica de México, 41(S1), 127-136. Recuperado de: https://www.medigraphic.com/pdfs/actpedmex/apm-2020/apms201q.pdf
Núñez, A. M. G. (2020). Estrategias de bioseguridad en tiempos de COVID-19. Biociencias. Recuperado de: https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/Biociencias/article/view/4394
Ponce, R. C., & Vaqueiro, M. I. L. (2022). Ética del cuidado en entornos de educación superior ante la COVID-19. Revista Científica Retos de la Ciencia, 6(12), 1-12. Recuperado de: https://retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/383
Pimienta, J. (2012). Estrategias de enseñanza-aprendizaje. Docencia universitaria basada en competencias. México: Pearson Educación
Programas de Apoyo a la Formación Integral (PAFI). Guía para la inscripción del estudiante (2019) Universidad Veracruzana. Recuperado de: https://www.uv.mx/formacionintegral/files/2019/10/zManualIncripcionPAFI12Julio19.pdf
Retorno responsable a las actividades universitarias presenciales febrero-julio 2022 Universidad Veracruzana. Recuperado de: https://n9.cl/f9u6c
Souto, M., Barco, s. (2004). Corrientes didácticas contemporáneas. Argentina: Paidós.
Tanevitch, A., Abal, A., & Procopio Rodríguez, M. (2021). Decisiones metodológicas para la continuidad pedagógica en pandemia COVID-19. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (28), 184-191. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/116818
Valle, E. G. Y. (2009). Metodología de la investigación. Recuperado de: https://n9.cl/s61a
Vigotski, L. (1985). Pensamiento y lenguaje. España: Paidós.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Francisca Mercedes Solís Peralta, Maricela Redondo Aquino, Patricia del Carmen Aguirre Gamboa, Liliane Carrillo Puertos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.