Distance Education:
Comparative Views from Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.25087/resur15a5Keywords:
Visions, Distance Education, COVID-19, Educational Institutions, New TechnologiesAbstract
The pandemic generated by Covid-19 caused a crisis of global impact that has meant a public health problem of unprecedented magnitude. This situation exceeded by far the problems that humanity had faced in the new century and had a social impact on the daily life of the population; in such a way that it forced to suspend social, cultural and economic activities, as well as to modify the usual working life, so that the actors of education had to modify their daily actions to move to the distance education modality. This paper presents the results of an exploratory comparative study whose objective was to identify the differences and similarities between the visions and experiences of teachers in educational institutions at different levels after the pandemic. The comparison was made on the basis of interviews with teachers from kindergarten to university with respect to distance education during and after COVID-19. The premise of the concept of permanent change in the vision of traditional education was accepted to a greater or lesser extent depending on the educational levels at which they work, the relevance of the subjects, the ease of access to the network, the training received and the results perceived by the educators. As main results obtained from the interviews, differences were identified in the perception of attitude, learning, difficulties in the teaching process, positive and negative experiences, available and developed skills, infrastructure, its existence and scarcity, perception of the requirements for good achievement, values and advantages.
Downloads
References
Abric, J. (2001). Prácticas y representaciones. Ediciones Coyoacán.
Barthes, R. (2009). La aventura semiológica. Paidós
García Aretio, L. (1999). Historia de la educación a distancia.
García Aretio, L. (2017). Educación a distancia y virtual: calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), pp. 09-25. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.20.2.18737
Guerrero, O.; Pesci, E. y Capetillo, C. (2018). La educación a distancia: orígenes, características y nuevos retos. Revista Digital Fila. 19, pp. 1-8. http://www.filha.com.mx/upload/publicaciones/archivos/20181231205788_la_educacion_a_distancia.pdf
Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática (2020). Encuesta para la Medición del Impacto Covid-19 en la Educación. Presentación de Resultados. https://www.inegi.org.mx/contenidos/investigacion/ecovided/2020/doc/ecovid_ed_2020_presentacion_resultados.pdf
Jodelet, D. (2011). Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=384539803006
Lloyd, M. W. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. UNAM/IISUE. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://132.248.192.241:8080/jspui/bitstream/IISUE_UNAM/546/1/LloydM_2020_Desigualdades_educativas.pdf
Martínez, H. y Uribe, C. (2008). La educación a distancia: sus características y necesidades en la educación actual. Educación. Pontificia Universidad Católica de Perú, 17 (33), pp.1-7. http://go.gale.com/ps/i.do?p=AONE&u=googlescholar&id=GALE|A217938779&v=2.1&it=r&asid=d7f1452b
Mora, M. (2002). La teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici. https://atheneadigital.net/article/view/n2-mora
Moscovici, S. (2008). Psychoanalysis. its image and its public. Polity Press.
Organización Mundial de la Salud (23 de junio de 2022). Search by Country, territory, or Area. https://covid19.who.int/region/amro/country/mx
Organización Mundial de la Salud. (2020). Consideraciones para las medidas de salud pública relativas a las escuelas en el contexto de la COVID-19: anexo del documento consideraciones relativas a los ajustes de las medidas de salud pública y sociales en el contexto de la COVID-19, 10 de mayo de 2020. Organización Mundial de la Salud. https://apps.who.int/iris/handle/10665/332107
Peirce, C. (1965). La ciencia de la semiótica. http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2015/08/PEIRCE-CH.-S.-La-Ciencia-de-La-Semi %C3 %B3tica.pdf
Presidencia de la República. (21 de abril de 2020b). Versión estenográfica de la conferencia de prensa matutina del presidente Andrés Manuel López obrador. https://presidente.gob.mx/21-04-20-version-estenografica-de-la-conferencia-de-prensa-matutina-del-presidente-andres-manuel-lopez-obrador/
Presidencia de la República. (23 de marzo de 2020a). Versión estenográfica de la conferencia de prensa matutina del presidente Andrés Manuel López obrador. https://presidente.gob.mx/24-03-20-version-estenografica-de-la-conferencia-de-prensa-matutina-del-presidente-andres-manuel-lopez-obrador/
Secretaría de Educación Pública (13 de agosto de 2021d). Comunicado conjunto N. 23 Acuerdan autoridades educativas del país que el servicio educativo será presencial a partir del lunes 30 de agosto. https://www.gob.mx/sep/es/articulos/comunicado-conjunto-n-23-acuerdan-autoridades-educativas-del-pais-que-el-servicio-educativo-sera-presencial-a-partir-del-lunes-30-de-agosto?idiom=es
Secretaría de Educación Pública (13 de enero de 2021). Boletín SEP no. 2 Se prepara un regreso seguro a las aulas que brinde certeza a la comunidad escolar: SEP. https://www.gob.mx/sep/es/articulos/boletin-sep-no-2-se-prepara-un-regreso-seguro-a-las-aulas-que-brinde-certeza-a-la-comunidad-escolar-sep?idiom=es
Secretaría de Educación Pública (17 de agosto de 2020). Boletín No. 223 Presenta SEP programación y horarios del programa de Educación a Distancia Aprende en Casa II. https://www.gob.mx/sep/es/articulos/boletin-no-223-presenta-sep-programacion-y-horarios-del-programa-de-educacion-a-distancia-aprende-en-casa-ii?idiom=es
Secretaría de Educación Pública (4 de mayo de 2021c). Boletín SEP no. 89 Al concluir la inmunización del personal educativo del país, podrán iniciar clases presenciales: Educación. https://www.gob.mx/sep/es/articulos/boletin-sep-no-89-al-concluir-la-inmunizacion-del-personal-educativo-del-pais-podran-iniciar-clases-presenciales-educacion?idiom=es
Secretaría de Educación Pública (8 abril de 2021) Boletín SEP no. 67 Reitera SEP que el regreso a clases presenciales será gradual y en semáforo epidemiológico en verde. https://www.gob.mx/sep/es/articulos/boletin-sep-no-67-reitera-sep-que-el-regreso-a-clases-presenciales-sera-gradual-y-en-semaforo-epidemiologico-en-verde?idiom=es
Van Dijk, T. (2001). El discurso como estructura y proceso. Editorial Gedisa.
Verón, E. (1998). La semiosis ilimitada. Barcelona. Gedisa.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Elsa del Carmen Villegas Morán, Yazmin Vargas Gutiérrez, Estela Salomé Solís Gutiérrez, Graciela Paz Alvarado
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.