Didactic Strategy inVirtual Environments to Develop Critical Thinking at a Higher Level
DOI:
https://doi.org/10.25087/resur13a5Keywords:
Critical Thinking, Didactic Strategy, Virtual EnvironmentsAbstract
The objective of this paper is to present the experience of learning management in the course-workshop Critical Thinking for Problem Solving of a group of the Pedagogy Faculty of the Poza Rica-Tuxpan Region of the Universidad Veracruzana. Specifically, a didactic strategy is presented that was adapted to virtual environments within the framework of the COVID-19 contingency. The competence to be managed was for students to construct arguments and/or explanations to support solution alternatives linked to a problem posed, putting into practice the ACRISPRO Model (Arias, 2017) which explains the different ways or paths that can be followed for problem solving: explaining and arguing. For the design of this activity, the Inverted Learning strategy was used as pedagogical support. The methodology of this work is descriptive of a transversal qualitative type; therefore, the results are shown by recovering the explanation of the implementation phases of the virtual debate, the form of evaluation of the students, the knowledge developed and the metacognition process. With this experience it was identified that the students used the Technologies for the elaboration and construction of arguments and explanations that allow them to support their position before a problem and also the proposal of solutions, thus promoting the development of Critical Thinking; it was also possible to consider that the implemented pedagogical strategy is pertinent in remote work.
Downloads
References
Arias, J. (2017). De la instrumentación del Pensamiento Crítico o Teoría de la Argumentación en la solución de problemas (PC-TA/SP): ACRISPRO una estrategia de enseñanza. Recuperado de: https://www.uv.mx/apps/afbgcursos/Antologia%20PC%202017/Documentos/Arias,%20J.%20(2017)%20De%20la%20instrumentacion%20del%20pensamiento%20critico%20ACRISPO_Antologia.pdf
Bergmann, J., y Sams, A. (2012). Flip Your Classroom. International Society for Technology in Education.
Campirán, A. (2000). Didáctica para mejorar la reflexión: Comprensión ordenada del lenguaje. La enseñanza de la filosofía en debate: coloquio internacional sobre la enseñanza de la filosofía. Buenos aires: Ediciones novedades educativas. Recuperado de: https://www.uv.mx/apps/afbgcursos/HPCYC/
Campirán, A. (2017), Habilidades de pensamiento crítico y creativo. Toma de decisiones y solución de problemas. Lectura y ejercicios para el nivel universitario. México: Universidad Veracruzana. Recuperado de: https://www.uv.mx/apps/afbgcursos/Antologia%20PC%202017/Documentos/Campiran%20A%20(2017)%20Libro%20de%20Texto_SP_HP_Antologia.pdf
Dwyer, Christopher P., Hogan, Michael J., Harney, Owen M. y Kavanagh, Caroline (2017). Facilitating a student-educator conceptual model of dispositions towards critical thinking through interactive management. Educational Technology Research and Development, 65(1), pp. 47-73. doi: https://doi.org/10.1007/s11423-016-9460-7
Edu Trends. (2014). Aprendizaje Invertido. Observatorio de Innovación Educativa. Tecnológico de monterrey. Recuperado de: http://bit.ly/ObservatorioGPlus
Esteban, L. y Ortega, J. (2017). El debate como herramienta de aprendizaje. VIII Jornada de Innovación e Investigación Docente 2017. Sevilla: Depósito de Investigación Universidad de Sevilla. Recuperado de: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/83608/Debate%20como%20herramienta%20de%20aprendizaje.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Flipped Learning Network (FLN), (2014). Definition of Flipped Learning. Recuperado de: https://flippedlearning.org/wp content/uploads/2016/07/PilaresFlip.pdf
Maneiro, Sara. (2020). ¿Cómo prepararse para la reapertura? Estas son las recomendaciones del IESALC para planificar la transición hacia la nueva normalidad. Recuperado de: https://www.iesalc.unesco.org/2020/05/13/como-prepararse-para-la-reapertura-estas-son las-recomendaciones-del-iesalc-para-planificar-la-transicion-hacia-la-nueva-normalidad/
Observatorio de Innovación Educativa del Tecnológico de Monterrey. (2017). Webinar: Aprendizaje Invertido, una opción para todos [video]. https://www.youtube.com/watch?v=UxbB2NwxegA
Pearson Partners on Flipped Learning. (2013). Electronic Education Report. 7/8/2013, Vol. 20 Issue 14, p5-5. 1/2p. Biblioteca digital ITESM: EBSCO Business Source Premier.
Saiz, C y Rivas, S. S., (2008). Intervenir para transferir en pensamiento crítico. Revista de Docencia Universitaria Vol.10 (3) Octubre Diciembre Recuperado de: https://www.pensamiento-critico.com/archivos/intervensaizrivas.pdf
UNESCO. (2016). Educación 2030.Declaración de Incheon. Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/ESP-Marco-de Accion-E2030-aprobado.pdf
Universidad Veracruzana. (2017). Programa de la Experiencia Educativa Pensamiento Crítico para la Solución de Problemas. Recuperado de: https://www.uv.mx/afbg/files/2018/12/4.-Pensamiento_critico.pdf
Vendrell i Morancho, M., & Rodríguez Mantilla, J. (2020). Pensamiento Crítico: conceptualización y relevancia en el seno de la educación superior. Revista De La Educación Superior, 49(194), 9-25. Recuperado de: http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/1121
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Abril Castañeda Luna
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.