Science Policy and Higher Education:

Challenges in the Construction of Scientific Knowledge in Paraguay

Authors

  • Agustina Subeldía Coronel
  • Gerda Palacios de Asta

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur13a4

Keywords:

scientific policy, investment in R&D, individuals engaged in scientific activities, scientific production, higher education

Abstract

The purpose of this work was to reflect on the scientific policy of Paraguay, describing the context, the characteristics of scientific activity from the investment, the physical persons dedicated to scientific activities, scientific productions and higher education.  The national science and technology policy, as a fundamental element in development, in recent years has sought to contribute to the country's vision; however, despite the efforts made in recent years, insufficient investment in R&D, low quality and quantity of researchers and scientific productions have limited significant growth in science and technology. Likewise, higher education institutions recognized as genuine centers of knowledge formation, in terms of scientific production and the relevance of research, require a revision of the curricular contents and teaching methods, to respond to current social changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Agustina Subeldía Coronel

Mathematics - statistics, Master in Educational Policies, research professor, coordinator of research works, thesis advisor of the master's programs of the Higher Institute of Education “Dr. Raúl Peña” (INAES). She is currently pursuing the Doctorate program in education

Gerda Palacios de Asta

Economist, Mg. in Educational Policies. General Director of the Dirección General de Investigación Educativa del Ministerio de Educación y Ciencias. She is currently pursuing the Doctorate in Education program.

References

Aguirre Vélez, J., Castrillón Hernández, F., & Arango-Alzate, B. (2019). Tendencias emergentes de los postgrados en el Mundo. Revista Espacios, 40(31), 9-25.

Arechavala, R. (2011). Las Universidades y el Desarrollo de la investigación científica y tecnológica en México: Una agenda de investigación. Revista de la Educación Superior, 41-57.

BCP. (11 de 06 de 2021). Obtenido de https://www.bcp.gov.py/anexo-estadistico-del-informe-economico-i365

Bodemer, K. (1992). Politica Tecnologica y modernización productiva. caracas: Nueva Sociedad.

Bunge, M. (2002). EPISTEMOLOGÍA Curso de actualización. Siglo veintiuno editores, s.a. de c.v. p.237

Colina, L. (2007). La Investigación en la Educación Superior y su Aplicabilidad Social. Universidad Pedagogica Experimental Libertador, 330-353.

CONACYT. PRONII. Consultado el 21/05/2021 en el link https://www.conacyt.gov.py/pronii

CONACYT. (2012). Libro de Estadística e Indicadores de Ciencia y Tecnología del Paraguay. Asunción: Conacyt.

CONACYT (2016). RESOLUCION NRO 227/2016. PRONII. HYPERLINK "https://www.conacyt.gov.py/sites/default/files/upload_editores/u274/Reglamento-PRONII_0.pdf" h https://www.conacyt.gov.py/sites/default/files/upload_editores/u274/Reglamento-PRONII_0.pdf

CONACYT. (2017). Politica de Ciencias y Tecnología del Paraguay. Paraguay.

CONACYT. (2019). Relevamiento de datos sobre Actividades Científicas y Tecnológicas e Investigación y Desarrollo (I+D). https://www.conacyt.gov.py/conacyt-inicio-relevamiento-datos-sobre-actividades-cientificas-tecnologicas-act-2019

Eustat - Euskal Estatistika Erakundea - Instituto Vasco de Estadística (2004). Consultado el 21/05/21 en el link https://www.eustat.eus/elementos/ele0003200/ti_Gasto_en_ID__PIB_por_pais_1997-2012/tbl0003292_c.htm

Esquivel (septiembre 1, 2017). Quien no publique regularmente no debe considerarse un científico. . HYPERLINK "https://cienciasdelsur.com/2017/09/01/antonio-cubilla-publicaciones-cientificas/" https://cienciasdelsur.com/2017/09/01/antonio-cubilla-publicaciones-cientificas/

Fernández Esquinas, M., & Torres Albero, C. (2009). LA CIENCIA COMO INSTITUCIÓN SOCIAL: CLÁSICOS Y MODERNOS INSTITUCIONALISMOS EN LA SOCIOLOGÍA DE LA CIENCIA. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 663-687.

Fogel, R. (1994). La ciencia y la tecnología en Paraguay. Su impacto socio-ambiental. Asunción: Centro de Estudios Rurales Interdisciplinarios (CERI).

Fogel, R., Orue, A., & Valdez, S. (2019). Mercantilización de la producción científica en Paraguay. Otro modelo es posible. CEADUC, 23-40.

Frascati. (2003). Manual Frascati de medición de las actividades cientificas y tecnologicas. Propuesta de norma practica. Barcelona: Fundación Española.

Gobierno Nacional. (2014). Plan Nacional de Desarrollo. Obtenido de https://www.stp.gov.py/pnd/wp-content/uploads/2014/12/pnd2030.pdf

Herrera, A. (1995). Los determinantes sociales de la política científica en América Latina. Política científica explícita y política científica implícita. Redes, 117-131.

Hidalgo, M. (2014). Universidad, sociedad y empresas transnacionales en el capitalismo del siglo XXI. Soberanía alimentaría, biodiversidad y culturas, pp. 37-57.

Johnson, B. & Lundwall, B. (1994). Sistemas nacionales de innovación y aprendizaje institucional. pp.695 - 704

Legislativo, P. (2003). ley Nº 2.279. Paraguay.

Leyva, S., & Cárdenas, A. (2002). Economía de la educación: capital humano y rendimiento educativo. Analisis Economico, 79-106.

Luque Enciso, D., C.A. Quintero Díaz, y F.Villalobos Gaitán. (2012). Desarrollo de competencias investigativas básicas mediante el aprendizaje basado en proyectos como estrategia de enseñanza. Actualidades Pedagógicas, (60), pp.29-49.

Martínez Larrachea, E., & Chiancone, A. (2020). La revolución inconclusa:Conceptualización de las etapas de la universidad latinoamericana y la reforma universitaria pendiente. Revista Perfiles Educativos | vol. XLII, núm. 170, 169-185.

OCDE (2015), Frascati Manual 2015: Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities. Publicado por acuerdo con la OCDE, París (Francia). DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264239012-en

Pardo Martínez, C. (2018). Portafolio. La importancia de invertir en investigación en el sector real de la economía. Consultado el 21/05/21 en el link https://www.portafolio.co/economia/la-importancia-de-invertir-en-investigacion-y-desarrollo-en-el-sector-real-de-la-513328

Perez Lindo, A. (2016). El modo 3 de producción de conocimiento, las universidades y el desarrollo inteligente de américa del sur. Integración y conocimiento, Vol. 2, pp. 70-81

Perez Lindo, A. (2016). La idea de una Universidad sudamericana para el desarrollo inteligente y solidario. Sur Global, 118-128.

Piedra Salomón, Yelina, & Martínez Rodríguez, Ailín (2007). Producción científica. Ciencias de la Información, 38(3),33-38.[fecha de Consulta 27 de Mayo de 2021]. ISSN: 0864-4659. Disponible en: HYPERLINK "https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181414861004" h https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181414861004

RICYT. Indicadores. HYPERLINK "http://www.ricyt.org/category/indicadores/" http://www.ricyt.org/category/indicadores/

Recalde, L. (2017). La producción Científica en el Paraguay. La contribución de las Univerdades Públicas al desarollo de la investigación cientifica. Asunción: CERI.

Rivarola, D. (2002). Informe Nacional sobre Educación Superior en Paraguay. Asunción: CEPES.

Sábato, J. (1970). La ciencia y la tecnología en el desarrollo futuro de América Latina. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Schultz, T. (1961). Investment in human capital. American Economic Review, 1-17.

Suarez Rodriguez, G. (2012). LA POLITICA CIENTIFICA: ALGUNAS RAZONES PARA SU EXISTENCIA. Obtenido de https://www.eumed.net/rev/cccss/20/srth2.html

Spinak, E. Diccionario enciclopédico de Bibliometría, Cienciometría e Informetría. Caracas: UNESCO, 1996.pp. 34-131

UNESCO. Panorámica regional: América Latina y el Caribe. Informe de la UNESCO sobre la Ciencia: hacia 2030. párr 1. https://es.unesco.org/unesco_science_report/lac

UNESCO (2018). Relevamiento de la Investigación y la Innovación en la República del Paraguay. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y Cultura.

UNESCO (2021). La carrera contra el reloj para un desarrollo más inteligente. https://www.unesco.org/reports/science/2021/es

Vasen, F. y Lujano, I, (2017). Sistemas nacionales de clasificación de revistas científicas en América Latina: tendencias recientes e implicaciones para la evaluación académica en ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Socialesµ Universidad Nacional Autónoma de México Nueva Época, Año LXII, núm. 231, septiembre-diciembre de 2017, pp. 199-22, ISSN-2448-492X.

Published

2021-12-30

How to Cite

Subeldía Coronel, A. ., & Palacios de Asta, G. (2021). Science Policy and Higher Education: : Challenges in the Construction of Scientific Knowledge in Paraguay. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (13), e2021n13a4. https://doi.org/10.25087/resur13a4