Theoretical Approach to Interculturality:
Education and Indigenous Peoples in Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.25087/resur13a3Keywords:
culture, interculturality, indigenous peoplesAbstract
This paper aims to analyze the polysemic nature of interculturality considering anthropologists Dietz (2017) and Zanardini Guerrero (2015). The methodology adopted is descriptive. Paraguay has 21 indigenous peoples; therefore, a comprehensive dialogue of the carried identities of these individuals is required, who, in the free exercise of their rights, will be part of higher education. Contextualizing interculturality requires establishing a conceptual framework of culture, identity, diversity, pluriculturality and multiculturality. These terms appear in various literature pieces with approaches in different disciplines. Assuming culture as a complex phenomenon implies rethinking intercultural education with a perspective that does not integrate indigenous peoples based on legal imperatives. This conceptual review illuminates possible paths towards a praxis of curricular adaptations that include intercultural competencies to provide more open and flexible answers to those learning processes that favor historical memory and provide spaces for living together healthily, enriching, and nurturing humanity. Interculturality is a process that forces educational institutions to initiate this long path towards claim and dignity with the participation of the parties involved.
Downloads
References
Amarilla, D. (2011). La captura del Ayoreo Jose Iquebi Posoraja. Asunción: CEADUC.
Barabas, A. M. (2014). Multiculturalismo, pluralismo cultural y interculturalidad en el contexto de América Latina: la presencia de los pueblos originarios. Revista Ciências Sociais(14), 11-24. Obtenido de Open Edition Journals: https://journals.openedition.org/configuracoes/2219
Besalú, X. (2002). Diversidad Cultural y Educación. Madrid: Síntesis.
Brito Lorenzo, Z. (2008). Educación popular, cultura e identidad desde la perspectiva de Paulo Freire. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Obtenido de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/freire/06Brito.pdf
Campo, L. (2008). Diccionario básico de Antropología. Quito: Ediciones Abya-Yala.
Carrera, C. (2009). Diversidad Cultural y desarrollo humano: Una caracterización de los diversos grupos linguístico-culturales del Paraguay. En J. N. Caballero Merlo, Realidad Social del Paraguay II (págs. 519-552). Asunción: Litocolor.
Constitución de la República del Paraguay [Const.]. (1992). Artículo 62 [Título II]. Convención Nacional Constituyente.
Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles educativos, XXXIX(156), 192-207.
Durán Estragó, M. (1994). Testimonio indígena. Asunción: Universidad Católica Nuestra Señora de la Asunción.
Guerrero, P. (2010). Corazonar: una antropología comprometida con la vida. Quito: Ediciones Abya–Yala.
Kottak, C. P. (2000). Antropología Cultural: Espejo para la Humanidad. Madrid: Mc Graw Hill.
Melià, B. (1997). Una nación dos culturas. Asunción: Cepag.
Melià, B., & Telesca, I. (1997). Los pueblos indígenas en el Paraguay: conquistas legales y problemas de tierra. Horizontes Antropológicos, III(6), 85-110.
Real Academia Española. (s.f.). Sociedad. En Diccionario de la Lengua Española (Edición de tricentenario). Recuperado el 6 de junio dem2021, de https://dle.rae.es/sociedad?m=form
Zanardini, J. (2010). Pueblos indígenas del Paraguay. Asunción: El Lector.
Zanardini, J., & Guerrero, P. (2015). Sabiduría en la diversidad. Asunción: CEADUC.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ada Cristina Matto Ríos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.