Basic Sciences in Uruguay:

PEDECIBA, 33 years old

Authors

  • Adriana Chiancone Doctora -PhS- en Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología Universidad CLAEH (Uruguay) http://orcid.org/0000-0001-8372-516X

DOI:

https://doi.org/10.25087/resur8a3

Keywords:

PEDECIBA, Basic sciences, Postgraduate scientists, Disciplines

Abstract

The Programme for the Development of Basic Sciences (PEDECIBA) was created in Uruguay as a scientific development program within a context of political transition. The program started at the end of 1986 in the areas of Biology, Physics, Computer Science, Mathematics and Chemistry, implemented by the University of the Republic (UDELAR) and the Ministry of Education and Culture (MEC). Thirtythree years after its foundation, this article aims to identify some transformations and new forms of program articulation within the current institutional national context. PEDECIBA has been characterized since its origins by a flexible organization, without bureaucratic structures. It is a researcher’s network, managed by the program’s scientists. New interdisciplinary fields have been integrated to PEDECIBA and scientists do work in a larger number of Uruguayan institutions created in these 33 years. The program faces some challenges related to global scientific transformations and local institutional and political changes. Nevertheless, PEDECIBA maintains its importance not only in postgraduate training but also in the coordination and creation of a space for researchers. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Chiancone, Doctora -PhS- en Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología Universidad CLAEH (Uruguay)

Doctor -PhS- in Social Studies of Science and Technology, by the Venezuelan Institute of Scientific Research -IVIC. Master in Social Sciences with emphasis in Educational Policies - FLACSO Argentina and Bachelor of Anthropological Sciences - Universidad de la República, 1990. Researcher in Social Sciences in the National System of Researchers of Uruguay in the field of Social Studies of Science and Technology . She is a professor at the University of the Republic, in charge of the Permanent Education Unit at the Faculty of Information and Communication -FIC- and a researcher attached to the CLAEH University (Uruguay). He has been the Responsible Teacher of the "Introduction to University" Course. University of the Republic (UDELAR). Faculty of Humanities and Education Sciences. March 2007-2014 and Teacher Responsible for the Course "History, Evolution and Organization of university institutions" UDELAR- TGU - Faculty of Sciences. Economic and Administration 2010-2014.  

References

Ackoff, R.L. (1977) “Towards flexible organizations: A multidimensional design”. Omega, Vol. 5, N° 6, pp. 649-662. ISSN: 0305-0483.

Ansoff, H. I. (1975). Managing strategic surprise by response to weak signals. California Management Review, 8(2), pp. 21–33.

Aráoz, J., Baran, E., Cardinali, D., Corach, G., Grigera. J. R., Orszag, M. (2001). Informe de la Misión de Evaluación del Programa para el Desarrollo de las Ciencias Básicas. (Noviembre de 2001). Informe Global. (Mimeo). Ares Pons, J. (2009). “El Programa para el Desarrollo de las Ciencias Básicas (PEDECIBA)”. Versión con Addenda al trabajo de 2004 del mismo nombre. Recuperado de https://sites.google.com/site/jorgearespons/home/universidad-y-pedeciba.

Bernheim, R. (2015). Informe de género año 2015. Montevideo: ANII. Unidad de Evaluación y Monitoreo.

Bielli, A., Buti, A. y Viscardi, N. (2001a). Mujeres investigadoras uruguayas: ¿participación real o incierta? Documento de Trabajo No. 9, CSIC. Recuperado de http://www.csic.edu.uy/renderPage/index/pageId/433

Bielli, A., Buti, A. y Viscardi, N. (2001b). “Participación de mujeres en investigación científica de nivel universitario en Uruguay” en Las mujeres en el sistema de Ciencia y Tecnología. Estudios de casos, E. Pérez Sedeño (Ed.). Madrid: OEI.

Bielli A. y Chiancone A. (2016) “Estudio sobre Ciencia, Tecnología y Género - Informe Uruguay” Red Iberoamericana de Ciencia Tecnología y Género (RICTYG).

Casas, R. (2001). “El enfoque de redes y flujos de conocimiento en el análisis de las relaciones entre ciencia, tecnología y sociedad” en KAIROS - Año 5 Nro. 8, 2do. Semestre 2001 - ISSN 1514-9331. C

Chiancone, A. (1996). La creación de políticas públicas en un contexto de transición política: El caso del PEDECIBA en Uruguay. Buenos Aires: FLACSO-DAAD. Chiancone, A. (1997). “Los matemáticos uruguayos: una historia de migraciones”. En: Redes. Vol. IV, N.º 10. Buenos Aires: Universidad de Quilmes.

Chiancone, A. (2018). “Ciencia, Tecnología e Innovación” en OPP/ MIDES “Reporte Uruguay 2017”. Proyecto URU/07/002-PNUD. Recuperado de http://200.40.96.180/images/ReporteUruguay2017.pdf

González, D. (2018) “PEDECIBA 2.0 Desafíos y horizontes actuales de PEDECIBA”. Recuperado de http://www.pedeciba.edu.uy/election-director/Propuesta_de_trabajo_David_Gonzalez.pdf

Kickert, W. J. M. (1985). The magic word flexibility. International Studies of Management and Organization, XIV(4), pp. 6–31.

La Diaria (2019) “El Programa de Desarrollo de las Ciencias Básicas: una usina de ideas“. Publicado el 29 de junio de 2019. Recuperado de https://ciencia.ladiaria.com.uy/articulo/2019/6/el-programa-de-desarrollo-de-las-ciencias-basicas-una-usina-de-ideas/

Lesa E. y Garat, B. (2011). “PEDECIBA. Respondiendo a un desafío que perdura. Uruguay Ciencia No. 13 - Octubre 2011

MEC/UDELAR .(1986). “Convenio creación del PEDECIBA (1986)”. Recuperado de http://www.pedeciba.edu.uy/docspd/acuerd86.htm

MEC/UDELAR (1998). “Informe final del Proyecto URU/84/002 PEDECIBA”. Recuperado de http://www.pedeciba.edu.uy/docspd/inffin98.htm

MEC/UDELAR .(2008). “Convenio para el desarrollo de las Ciencias Básicas entre el Ministerio de Educación y Cultura y la Universidad de la República”. Recuperado de http://www.pedeciba.edu.uy/docspd/AcuerdoAbril08.pdf

PEDECIBA (s/f a). “Área de Informática. Antecedentes y evolución histórica”. Recuperado de http://www.pedeciba.edu.uy/docspd/infinf.htm

PEDECIBA (s/f b). “Sobre PEDECIBA”. Recuperado de http://www.pedeciba.edu.uy/sobrepedeciba.php

PEDECIBA .(s/f c). “Semana de la Interdisciplina 2012”. Recuperado de http://www.pedeciba.edu.uy/ei2012/indice.html

PEDECIBA (1998) “Informe final del Proyecto URU/84/002 PEDECIBA”. Recuperado de http://www.pedeciba.edu.uy/docspd/inffin98.htm

PEDECIBA (2006). Carta a los Miembros del Equipo Operativo del Gabinete Ministerial de la Innovación. 26 de agosto 2006. Recuperado de http://www.pedeciba.edu.uy/AequipOper.pdf

PEDECIBA (2008 a). “Informe de Actividades 2008”. Recuperado de http://www.pedeciba.edu.uy/docspd/INFORMEACTIVIDADES_CEN_08.pdf

PEDECIBA (2008 b). “Convenio para el Desarrollo de las Ciencias Básicas entre el Ministerio de Educación y Cultura y la Universidad de la República”. Recuperado de http://www.pedeciba.edu.uy/docspd/AcuerdoAbril08.pdf

PEDECIBA (2013) Reglamento del personal académico del PEDECIBA, 2013”. Recuperado de http://www.pedeciba.edu.uy/docspd/ReglamentoPersonalAcademico27_de_%20junio_de_2013.pdf

PEDECIBA (2016) “Uruguay retiene”. Recuperado de http://www.pedeciba.edu.uy/docspd/URUGUAY%20RETIENE_final.pdf

PEDECIBA (2018) “Categorías del personal académico del PEDECIBA”. Recuperado de http://www.pedeciba.edu.uy/docspd/ReglamentoPersonalAcademico_version2018.pdf

Shils, E. (1991). Reflections on tradition. Center and Periphery and the Universal Validity of Science: The Significance of the life of S. Ramanujan” en Minerva Vol.XXIX, No 14, pp. 393-419.

Sushil. (2016). “Theory of Flexible Systems Management” en Sushil, J. Connell y Burgess (eds.) Flexible Work Organizations: The Challenges of Capacity Building in Asia Springer: New Delhi, pp. 3-20.

Universidad de la República. (2012). Datos básicos de I Censo de Estudiantes Universitarios de Posgrado año 2012. Montevideo: UDELAR. Recuperado de http://planeamiento.udelar.edu.uy/files/2013/09/triptico_posgrado_pdf.pdf

Universidad de la República. (2013). Memoria 2013. Montevideo: UDELAR. Recuperado de http://www.universidad.edu.uy/renderPage/index/pageId/710#heading_2413

Universidad de la República (2016). “30 años de PEDECIBA. La senda está trazada” Publicado el domingo 23 de octubre de 2016. Recuperado de http://universidad.edu.uy/prensa/renderItem/itemId/39715

Universidad de la República. (2017). “PEDECIBA: 30 años empujando el muro del conocimiento” Publicado el martes 14 de marzo de 2017. Recuperado de http://www.universidad.edu.uy/prensa/renderItem/itemId/40160/refererPageId/12

Published

2019-12-23

How to Cite

Chiancone, A. (2019). Basic Sciences in Uruguay:: PEDECIBA, 33 years old. Revista De Educación Superior Del Sur Global - RESUR, (8), 45–61. https://doi.org/10.25087/resur8a3